Spex

Något jag rekomenderar extremt till alla mina vänner, bekanta och ja alla andra är att gå på spex. Jag har väl gått på ett tiotal spex nu och det är alltid roligt. Vissa har varit dyra och ägt rum på fina teatrar, medan andra ägt rum i små aulor eller bara konstiga rum.

Spex är, för er som inte vet, en interaktiv teaterform, vanligt förekommande i studentkretsar. Spex tar vanligen kändra historiska händelser och vrider och vänder på den erkända historieskildringen. Innehåller mycket musik, ordvitsar, ibland är hela spexet på rim, män är ofta utklädda till kvinnor och så vidare. I publiken är man med och bestämmer genom att ropa ut kommandon till skådespelarna, vanliga kommandon är "omstart", "baklänges", "på tyska", "pussas" och så vidare. Detta leder till att det hela blir extremt roligt och unikt.

Jag var precis nu på spexet "Röda rimmet", eller " Vart tog Abu Casems tofflor vägen?" (Annan sak med spex är att vanligen har flera titlar, liksom finurliga dåliga ordvitsar, KÖP PROGRAMMET det innehåller oftast många lustigheter, och självklart sångtexterna!). Detta spex handlade, som titeln avslöjar, om August Stindberg som får porblem när han ska ge ut sin bok Röda Rummet och allting rimmade.  Ett väldigt bra spex med väldigt mycket och väldigt bra dans i.

Gå på spex, det gör allting lite roligare.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits